Albert verlinde presenteert
in samenwerking met Vereinigte Bühnen Wien

★★★★★

“Zal geen toeschouwer onberoerd laten”

De Volkskrant

★★★★★

“Fenomenaal”

AD

★★★★★

“‘A phenomenal production worthy for world stages’”

BroadwayWorld

Vanaf nu in het theater

Albert Verlinde presenteert
in samenwerking met Vereinigte Bühnen Wien

★★★★★

“Zal geen toeschouwer onberoerd laten”

De Volkskrant

★★★★★

“Fantastisch”

AD

Vanaf maart 2025
in de theaters

Pia Douwes keert terug in musicalhit Elisabet

 

Weinig machtige vrouwen in de wereldgeschiedenis hebben de fantasie zo weten te prikkelen als keizerin Elisabeth van Oostenrijk. Een kwart eeuw na de Nederlandse première brengen producenten Albert Verlinde, Jaco Kaasschieter en Matthijs Bongertman de prachtige musical over het leven van deze opvallend eigenzinnige en moderne vrouw terug naar de Nederlandse theaters.

Internationale musicalster Pia Douwes, die eerder in binnen- en buitenland wist te imponeren in de titelrol, keert in deze nieuwe bewerking terug als de ambitieuze, empathische vrouw die op jonge leeftijd haar hart schonk aan keizer Frans Jozef. Maar die langzaam maar zeker ten onder ging aan de verplichtingen en beperkingen die het hofleven met zich meebracht. De musical bevat talloze beroemde nummers, waaronder Mijn leven is van mij dat het levensmotto van Sissi verwoordt. Andere hoofdrollen zijn er voor William Spaaij, Milan van Waardenburg (Les Misérables) en Ann van den Broeck.

Mijn Leven is van mij

Het verhaal

Toen de musical Elisabeth begin jaren negentig in Wenen de wereldpremière beleefde, stelden de makers dat elke generatie zijn eigen ‘Sissi’ verdient. Zij baseerden hun stuk op nieuwe informatie over haar leven die toen net was gepubliceerd: een lijvige biografie en de dagboekaantekeningen van de leraar Grieks van Elisabeth. Het stuk portretteert de keizerin als een moderne vrouw die haar eigen weg wil gaan, maar die verstrikt raakte in een leven vol hofetiquette en de dreigende ondergang van de monarchie.

De boodschap van de iconische musical is in de afgelopen dertig jaar niet minder actueel geworden. Het leven van Sissi voltrok zich aan de vooravond van twintigste eeuw, toen nationalisme, antisemitisme en de dreigende revolutie van de ontevreden onderklasse het leven van de elite overschaduwden. Het was uiteindelijk ook anarchist Luigi Lucheni die met geweld een einde aan haar ongelukkige leven maakte.

De drie producenten en de Vlaamse regisseur Frank van Laecke tekenen voor deze verrassende nieuwe Nederlandstalige versie dat het bijzondere levensverhaal voor een nieuwe generatie ontsluit. Zij pakken flink uit, niet alleen met de indrukwekkende cast, maar ook met een veertienkoppig orkest dat het verhaal van Elisabeth van de grandeur voorziet die het verdient.

Pia Douwes keert terug in musicalhit Elisabeth

Weinig machtige vrouwen in de wereldgeschiedenis hebben de fantasie zo weten te prikkelen als keizerin Elisabeth van Oostenrijk. Een kwart eeuw na de Nederlandse première brengen producenten Albert Verlinde, Jaco Kaasschieter en Matthijs Bongertman de prachtige musical over het leven van deze opvallend eigenzinnige en moderne vrouw terug naar de Nederlandse theaters.

Internationale musicalster Pia Douwes, die eerder in binnen- en buitenland wist te imponeren in de titelrol, keert in deze nieuwe bewerking terug als de ambitieuze, empathische vrouw die op jonge leeftijd haar hart schonk aan keizer Frans Jozef. Maar die langzaam maar zeker ten onder ging aan de verplichtingen en beperkingen die het hofleven met zich meebracht. De musical bevat talloze beroemde nummers, waaronder Mijn leven is van mij dat het levensmotto van Sissi verwoordt. Andere hoofdrollen zijn er voor William Spaaij, Milan van Waardenburg (Les Misérables) en Ann van den Broeck.

Mijn Leven is van mij

 


 

Het verhaal

 

Toen de musical Elisabeth begin jaren negentig in Wenen de wereldpremière beleefde, stelden de makers dat elke generatie zijn eigen ‘Sissi’ verdient. Zij baseerden hun stuk op nieuwe informatie over haar leven die toen net was gepubliceerd: een lijvige biografie en de dagboekaantekeningen van de leraar Grieks van Elisabeth. Het stuk portretteert de keizerin als een moderne vrouw die haar eigen weg wil gaan, maar die verstrikt raakte in een leven vol hofetiquette en de dreigende ondergang van de monarchie.

De boodschap van de iconische musical is in de afgelopen dertig jaar niet minder actueel geworden. Het leven van Sissi voltrok zich aan de vooravond van twintigste eeuw, toen nationalisme, antisemitisme en de dreigende revolutie van de ontevreden onderklasse het leven van de elite overschaduwden. Het was uiteindelijk ook anarchist Luigi Lucheni die met geweld een einde aan haar ongelukkige leven maakte.
De drie producenten en de Vlaamse regisseur Frank van Laecke tekenen voor deze verrassende nieuwe Nederlandstalige versie dat het bijzondere levensverhaal voor een nieuwe generatie ontsluit. Zij pakken flink uit, niet alleen met de indrukwekkende cast, maar ook met een veertienkoppig orkest dat het verhaal van Elisabeth van de grandeur voorziet die het verdient.

Voor jou wil ik mooi zijn.
Maar ik eis ook respect van jou.

Hoe lang duurt de voorstelling?

De duur is 100 minuten zonder pauze. (OVB)

Wat zijn de ticketprijzen?

Rang 1. €66 – €76
Rang 2. €46 – €56

Vanaf welke leeftijd kun je Elisabeth zien?

De adviesleeftijd is 12 jaar en ouder.

Voor jou wil ik mooi zijn.
Maar ik eis ook respect van jou.

Hoe lang duurt de voorstelling?

De duur is 100 minuten zonder pauze. (OVB)

Wat zijn de ticketprijzen?

Rang 1. €66 – €76
Rang 2. €46 – €56

Vanaf welke leeftijd kun je Elisabeth zien?

De adviesleeftijd is 12 jaar en ouder.

Cast
Creatives

Elisabeth

Pia Douwes

Jonge Elisabeth

Danique Dusée

De Dood

Milan van Waardenburg

Lucheni

William Spaaij

Sophie

Ann Van den Broeck
Sluiten

Pia Douwes

Elisabeth

Theater:
Pia beleefde in Wenen (1992) haar internationale doorbraak met haar glansrijke vertolking van Elisabeth in de gelijknamige musical, om deze rol vervolgens in Scheveningen, Essen, Stuttgart en Berlijn te spelen. Ze creëerde verschillende personages in nieuw geschreven musicals, zoals, Milady de Winter in 3 Musketiers Rotterdam, Berlijn en Stuttgart, Claire Zachanassian in de musicalversie van Der Besuch der alten Dame in Thun,(CH) en Wenen en Helena in Ein wenig Farbe in Wenen. Ze schitterde als Velma Kelly (Chicago) op Broadway en in de Londoner West End en in de eerste Nederlandse versie in Utrecht.

Verder speelde ze in binnen -en buitenland in Cabaret (Sally Bowles), Cats (Grizabella, Jellilorum, Demeter), Fosse (Soliste), West Side Story (Maria), Evita (Eva Perron), Les Misérables (Fantine), Grease (Rizzo), The Rocky Horror Show (Janet), Passion (Clara), Sunset Boulevard (Norma Desmond), We Will Rock You (Killer Queen), Rebecca (Mrs. Danvers), Next to Normal (Diana), Billy Elliot (Mrs. Wikinson), Spamalot (Lady of the Lake), The Addams Family (Morticia), Elisabeth in Concert (Elisabeth) op Paleis het Loo, Paleis Soestdijk en Palais Schönbrunn. The Prom ( Dee Dee Allen ), Follies ( Sally Durant Plummer ).

Toneel:
Master Class (Maria Callas), Kramer vs Kramer (Johanna), Other Peoples Money (Kate), Jane Eyre (Jane Eyre) en Savannah Bay (Dochter).

TV:
Dramaserie’s Wilhelmina en Annie M.G. (Conny Stuart) en OWNM (gastrol).

Pia was coach en panellid bij de Nederlandse TV talentenshow Op Zoek Naar Evita, Joseph, Mary Poppins en Zorro en de Duitse TV talentenshow Ich Tarzan, Du Jane.

Prijzen:
Ze won prijzen voor hoofdrollen in Elisabeth, Cabaret en 3 Musketiers en een John Kraaijkamp Musical Award voor beste Nederlandse actrice in het buitenland (2002).

In 2022 ontving ze de Oeuvre Musical Award.

Diversen:
In 2016 verscheen haar boek Augenblicke aus dem Barock (3 talig), in 2017 haar solo-CD After all this time en in 2020 produceerde ze de DVD van Ein wenig Farbe.

Ambassadeurschap:
Ingeborg Douwes Stichting en Make-a-Wish Nederland.

Sluiten
Sluiten

Danique Dusée

Jonge Elisabeth

Danique volgde haar studie Muziektheater aan Fontys Hogeschool voor de Kunsten. Tijdens deze opleiding volgde ze lessen van o.a. Edward Hoepelman en Ingrid Zeegers en kreeg ze de kans om verschillende concerten en producties op te voeren. Zo speelde ze Assepoester en Rapunzel in ‘Into the woods’ en Amanda in ‘Bright Lights, Big City’.

Daarnaast specialiseerde ze zich, tijdens haar studie, in familietheater/-entertainment en produceren. Zo bracht ze bijvoorbeeld de productie ‘Hartenkamer’ en een groot kerstconcert met het muziektheaterkoor op het toneel.

Danique is al een aantal jaar werkzaam als artiest op verschillende plekken, maar met Elisabeth maakt Danique haar musicaldebuut.

Sluiten
Sluiten

Milan van Waardenburg

De Dood

Milan van Waardenburg zette zijn eerste stappen in het theater op zijn 11e, met een aandeel in de musical Kunt U mij de weg naar Hamelen vertellen meneer? Hij studeerde Muziektheater aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg en kreeg zangles van onder anderen Rein Kolpa, Edward Hoepelman, Ingrid Zeegers en spellessen van onder anderen Marc Krone en Brigitte Odett. Tijdens zijn studie speelde hij in vele schoolproducties, waaronder Into the Woods en Company waarin hij werd geregisseerd door respectievelijk Paul Eenens en Koen van Dijk. Daarnaast was hij tijdens zijn studie als solist te zien in Duitsland, Frankrijk, Engeland en Italië. Ook stond hij in Een avond met Kurt Weill en vertolkte hij de rol van Roger in de rockmusical Rent in Antwerpen.

De productie Tanz der Vampire bracht Milan naar Duitsland, waar hij vanaf april 2016 de rol van Herbert speelde. Hiermee toerde hij door Duitsland, via Berlijn, München en Stuttgart. De Europese première van de nieuwe versie van Der Glöckner von Notre Dame leidde Milan opnieuw door deze steden, deze keer als leutenant Frederic Charles. Ook was hij in Der Glöckner von Notre Dame regelmatig te zien als de titelrol (Quasimodo). Gelijktijdig was hij te zien als Olaf en Kristoff in Frozen, die in een uitvoering van Disney in Concert door Duitsland en Luxemburg trok.

In 2018 speelde Milan de rol van Dmitri in de Broadway musical Anastasia in Stuttgart. Een jaar later speelde hij dezelfde rol in het Circustheater in Scheveningen en maakte daarmee zijn debuut in Nederland.

Daarna was Milan te zien als Prins Hans in de Disney musical Frozen in Hamburg.

In 2023 toerde Milan met de musical ‘Les Misérables’ door Nederland en België waar hij de rol van Jean Valjean vertolkte. Hiervoor werd hij genomineerd voor een Musical Award in de categorie ‘beste mannelijke hoofdrol in een grote musical’. Diezelfde rol bracht Milan naar Londen waar hij op 11 maar 2024 zijn West End debuut maakte in het Sondheim Theatre; het hart van ‘The World’s longest musical off all time’; Les Misérables.

Sluiten
Sluiten

William Spaaij

Lucheni

Opleiding
William voltooide in 2004 de Fontys Dansacademie in Tilburg, afdeling musicaltheater.

 Theater
Zijn professionele debuut maakte hij in de musical Crazy For You. Daarna volgde titels als Grease, Fame, Footloose, Mary Poppins, Ramses, Shrek de Musical, De Kleine Blonde Dood, De Tweeling, HAIR, Was getekend, Annie M.G. Schmidt, LAZARUS, Dagboek van een herdershond en Falsetto’s.

In 2023 keerde William na 15 jaar weer terug in de musical Grease maar nu in de rol van Vince Fontaine.

Inmiddels heeft William ook meerdere regieklussen op zijn naam staan waaronder de oorspronkelijk nieuwe Nederlandse musical Stil in mij en het grote visuele theaterspektakel Zodiac, de musical.

Prijzen
William werd in zijn carrière maar liefst negen keer genomineerd voor een Musical Award. In 2009 won hij de John Kraaijkamp Musical Award voor Beste Mannelijke Hoofdrol in een Grote Musical voor zijn rol als Ren McCormack in Footloose. In 2010 won hij de John Kraaijkamp Musical Award voor Beste Mannelijke Hoofdrol in een Grote Musical voor zijn rol als Bert in Mary Poppins en in 2015 won hij de John Kraaijkamp Musical Award voor Beste Mannelijke Hoofdrol in een Kleine Musical voor zijn rol als Boudewijn in De Kleine Blonde Dood.

 Overig
William was bij de KRO-NCRV te zien als Jezus in de veertiende editie van The Passion en in 2023 als Kapelaan Lumens in Dagboek van een herdershond LIVE. Daarnaast was hij de een na laatste afvaller voor de finale in het televisieprogramma Wie Is De Mol? in 2012.

Sluiten
Sluiten

Ann Van den Broeck

Sophie

Ann studeerde af aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel. Sindsdien is ze in België een bekend gezicht als actrice, zangeres, musicalster, componist, auteur en zangdocent.

Ze speelde hoofdrollen in o.a. Merrily We Roll Along, Into the Woods, Dracula, Peter Pan, Grease, Assepoester, Annie, Elisabeth, Edith en Simone, Beauty and the Beast, The Last Five Years, Spamalot, De Producers, Shrek,  Assepoester, het tamelijk ware verhaal,  Evita,  Goodbye, Norma Jeane, Aladdin, Mamma Mia, Magdalena en Hairspray.

In Theater Elckerlyc werkte ze als artiest en vocal coach mee aan de Winterrevue sinds 2015.

Ann treedt vaak op als gastsoliste bij orkesten, of als zangeres in avondvullende luisterconcerten.

Maar ook op toneel- en tv-vlak is Ann actief: naast (gast)rollen in zowat elke Vlaamse serie (waaronder Spoed, dat ook in Nederland te zien was), speelde Ann de veel besproken ‘mama van Caro’ in de populaire Ketnet-jeugdserie #LikeMe.

Onlangs werkte ze mee aan “Alles in de Strijd”, een documentaire rond borstkanker voor VRT1. Ze verleent haar stem meermaals aan animatiefilms/reeksen of reclamespots. Meest recent kan je haar aan het werk horen in Diney’s Disenchented.

In binnen- en buitenland werd ze genomineerd en won ze zelfs een aantal prijzen voor haar vertolkingen in musicals.

Als auteur debuteerde ze met: ‘ZING: Tips en trics om je stem beter te leren gebruiken’. Voor coachings en zanglessen kan je bij haar terecht.

Vorig jaar lag haar eerste kinderboek in de winkel: ‘Annie Pannie’. Het bevat lieve leuke liedjes en fijne verhalen op kleutermaat. Dit project begon met een klein lief slaapliedje dat ze schreef voor haar petekindje Pepper.

Dit seizoen ging de alom geprezen musical ‘You Are My Sunshine’ in première. Stany Crets zorgde voor script en liedteksten, Ann componeerde de muziek.

In 2025 staat Ann 25 jaar op de planken! Hou zeker de socials van Ann in de gaten om op de hoogte te blijven van al haar activiteiten.

Ann is ongelooflijk trots dat ze deel mag uitmaken van deze nieuwe versie van Elisabeth. Sinds ze de voorstelling 15 jaar geleden in Antwerpen speelde, hoopte ze er ooit opnieuw in te staan. En bucketlijstjes zijn er om af te vinken! Dankbaar kijkt ze ernaar uit om door Nederland te reizen met de Nederlandse Musical Royalty.

Sluiten

Seth Gaaikema

Vertaling

Frank van Laecke

Regie

Albert Verlinde

Producent

Matthijs Bongertman

Producent

Jaco Kaasschieter

Uitvoerend producent

Marc Heinz

Lichtontwerp

Arno Bremers

kostuumontwerp

Jeroen ten Brinke

Geluidsontwerp
Sluiten

Vertaling

Seth Gaaikema

Opleiding

Doctorandus in de Nederlandse taal- en letterkunde.

Theater

Vertaalde al tijdens zijn studie de liedjes van My Fair Lady en bewerkte daarna de musicals Oliver!, Kiss Me Kate, Sweet Charity en Brechts Dreigrosschenoper. Trad sinds 1967 op als cabaretier en was vanaf 1969 met Kerstshows en Oudejaarsconférences regelmatig op televisie te zien.

Vanaf 1990 was hij ook weer werkzaam als ‘hertaler’ van musicals als Les MisérablesJekyll & Hyde, Elisabeth, Miss Saigon, The Phantom of the Opera, Chicago en My Fair Lady (nu ook de dialogen). Schreef eigen musicals zoals Swingpop, Publiek, Catharine, Grace en Kuifje en de Zonnetempel. In boekvorm verschenen de bundels Liever met jou, Geef me de ruimte en Verliefd en verloren.

Prijzen

Werd onderscheiden met de Culturele Prijs van Groningen (1966), de Gouden Harp van de Stichting Conamus (1987) en de Cubus Musical Oeuvre Award (2001). Is Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

Seth Gaaikema is in oktober 2014 op 75-jarige leeftijd overleden.

Sluiten
Sluiten

Regie

Frank van Laecke

Frank Van Laecke bouwde als auteur en regisseur een rijk en internationaal palmares op. Hij behaalde tal van onderscheidingen in binnen- en buitenland waaronder de Herald Angel Award in Edinghburgh, de Donna Mavor Moore Award in Toronto en een nominatie voor de Britse Laurence Olivier Award.

Naast het schrijven van succesreeksen voor de VRT, zette frank, onder impuls van Linda Lepomme, zijn eerste echte professionele stappen als regisseur bij de Musicalafdeling van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Sedertdien regisseert hij voor theater, musical, opera, tv.

Hij regisseerde “Equus” voor KNS Antwerpen en Aida. In 2003 ging “The Prince of Africa” (muziek Dirk Brossé, verteller David –Poirot- Suchet) in première. In het najaar van 2003 volgde “Santa”, een symfonisch kerstverhaal. De productie stond een jaar later in het Beacon Theatre, Broadway, New York. In 2006 ging Vanessa Van Durmes monoloog “Kijk mama, ik dans” (coproductie Swan Lake – Théâtre de la Ville Paris – La Rose des vents -Villeneuve d’Ascq). in première in Gent. In 2007 ging de Franse versie”Regarde Maman , je danse” in première in Théâtre de la ville in Parijs. De voorstelling werd door publiek en pers bejubeld en reist momenteel nog steeds tussen het UK, Australië, Frankrijk en Canada. Najaar 2010 regisseerde Frank “Aida” voor NTG meteen daarna ging het theaterstuk “Masterclass” in première met Pia Douwes als Maria Callas. De productie kreeg, naast de unaniem lovende recensies, een nominatie voor de Nederlandse Toneel Publieksprijs en werd geselecteerd voor het Theaterfestival.

Ook in 2010 volgde “Gardenia”, een onvergetelijke samenwerking met Alain Platel en Les Ballets c dela b. Na haar overweldigende internationale première op het Festival van Avignon, reisde de productie tem juni 2012 de wereld rond en werd genomineerd voor de prestigieuze Olivier Award 2012. De documentaire over de voorstelling won in maart 2015 de Grand Prix in Montréal. Voor “En Avant Marche” sloeg het duo Platel-Van Laecke de handen opnieuw in mekaar. De voorstelling werd op het Festival van Edingburgh bekroond met de “Herald Angel Award” en won de Dora Mavor Moore Award in Toronto.

Frank Van Laecke regisseerde de musicals “Hollywood by Night”, “Je Anne”, “Jesus Christ Superstar”, “Jubilee 15”, “She loves me” (4 nominaties bij de Musical Awards) “Jekyll & Hyde”, “Annie”, “Oliver !” (nominatie beste regie), “Yours Anne”, The Wizard of Oz, “Sacco en Vanzetti”, “Rembrandt” (4 nominaties – 2 verzilverd), “The Sound of Music”, “My Fair Lady”, “Camelot”, “The King and I”, “Anatevka” (nominatie beste regie),”Tell me on a sunday” en “Domino” (publieksprijs 2012). Op 15 september 2001 ging in Antwerpen “Kuifje en de Zonnetempel” in wereldpremière, een spectaculaire en avontuurlijke musical die hij samen met Dirk Brossé (muziek) en Seth Gaaikema (songteksten) schreef en regisseerde. De Franstalige voorstelling van “Tintin, Le Temple du Soleil” (adaptatie Didier Van Cauwelaert) werd door het vaktijdschrift “Télémoustique” uitgeroepen tot het beste Franstalige spektakel van 2002. “Kuifje” was goed voor 8 nominaties bij de Vlaamse Musicalprijzen 2007, waarbij Frank die als beste regisseur won. Hij regisseerde “Dracula” (10 nominaties Musicalprijzen waaronder die voor beste regie). In oktober 2008 ging de musical “Daens” (Studio100) in première. Frank regisseerde de productie en schreef met Allard Blom script en liedteksten. Dirk Brossé componeerde de muziek. “Daens” werd door pers en publiek in de armen gesloten en was goed voor 13 nominaties voor de Musicalprijzen waarvan er liefst acht werden verzilverd. Frank werd uitgeroepen tot “beste regisseur” 2009. De musical BEN X (naar het boek van Nic Balthazar) bracht musical naar een ander level. Juichende recensies voor deze eigenzinnige voorstelling over een jongen die aan autisme lijdt.

2014 was verder het jaar van de uitersten: van het intimistische Pauline en Paulette voor Judas Producties naar de Studio 100 spektakelmusical 14-18, die goed was voor 335 000 bezoekers en in Nederland uitgeroepen werd tot beste productie en in eigen land een Gouden Label voor muziektheater in ontvangst mocht nemen. In 2018 volgde de spektakelmusical 40-45. Ook deze productie werd uitgeroepen tot beste musical van het jaar en ontving eveneens een Gouden Label. Het aantal bezoekers staat momenteel op een kleine 700000. 40-45 werd gevolgd door “Iedereen Beroemd”, een musical naar de film van Dominique Deruddere. Frank schreef ook telkens het script en voerde de regie.

Franks grote liefde is echter opera. Hij regisseerde La Bohème, La Traviata, Nabucco, Aida, Carmen, I Pagliacci, Cavaleria Rusticana, Don Pasquale, Die Entführung aus dem Serail, Faust, Tosca, Manon Lescaut, Madama Butterfly (gelauwerd als beste Nederlandse Operaproductie van 2012), Peter Grimes, Kat’a Kabanova, Lucia di Lammermoor, The Maid of Orléans en Hamlet.

Sluiten
Sluiten

Producent

Albert Verlinde

Albert Verlinde studeerde in 1984 af aan de Kleinkunstacademie in Amsterdam. Hij had enige jaren een eigen cabaretgroep Boemerang en speelde in diverse musicals. Met de musical Piaf met Liesbeth List maakte hij in 1999 zijn debuut als theaterproducent. Sindsdien produceerde bij tientallen voorstellingen, aanvankelijk met zijn eigen bedrijf Albert Verlinde Entertainment en na het samengaan met Joop van den Ende Theaterproducties in 2014 als directeur van Stage Entertainment Nederland. Hij initieerde originele Nederlandse producties als Doe Maar, Kunt U mij de weg naar Hamelen vertellen meneer, Sonneveld en Was Getekend Annie MG Schmidt maar produceerde ook grote internationale Shows als The Bodyguard, Mamma Mia en Disney’s The Lion King. Na zijn vertrek bij Stage Entertainment richtte hij Albert Verlinde Theater op met het doel ieder jaar een bijzondere productie te brengen aantrekkelijk voor een groot publiek. De eerste productie was Dagboek van een Herdershond in samenwerking met Toneelgroep Maastricht. Deze spektakelmusical trok in twee maanden tijd meer dan 80.000 bezoekers en werd een jaar later bij KRO NCRV als eerste Nederlandse musical ooit als live tv spektakel uitgezonden. Daarna volgde Grease en in januari 2024 is de première van Jesus Christ Superstar onder regie van Ivo van Hove. Voor het voorjaar van 2025 is de musical Elisabeth aangekondigd die voor het eerst in Nederland op tournee gaat.

Verlinde is ook een bekend tv gezicht. Als entertainmentdeskundige is hij al dertig jaar te zien in verschillende showrubrieken als RTL Boulevard en Shownieuws, bij beide rubrieken was hij vanaf het begin betrokken. Hij bedacht het televisieprogramma ‘My name is’ dat in meer dan tien landen te zien was en schreef columns voor onder meer Prive, TROS Kompas en NRC Handelsblad. Hij is ook voorzitter van de Raad van Commissarissen van het MECC in Maastricht. Daarnaast is Verlinde maatschappelijk betrokken. Hij is gemeenteraadslid in Vught, voorzitter van de stichting Viering nationale Boomfeestdag, oprichter en voorzitter van het Nationaal Theater Fonds, initiatiefnemer samen met het Prins Bernhard Cultuurfonds van het Nationaal Theaterweekend. Sinds dit jaar is hij ook lid van de landelijke Stuurgroep Samen Minder Suicide. Albert Verlinde is ridder in de Orde van Oranje Nassau, een onderscheiding die hij in 2011 ontving voor zijn inzet voor kunst en cultuur.

Sluiten
Sluiten

Producent

Matthijs Bongertman

Hij staat aan het hoofd van Senf Theaterpartners. Matthijs Bongertman is een bekende naam in het Nederlandse theaterlandschap. Met Senf produceerde hij de afgelopen jaren vele voorstellingen waarvan onder meer Tineke SchoutenBuurman & Buurman, Intouchables en diverse Nijntje musicals bekende voorbeelden zijn. In 2023 produceerde hij samen met Albert Verlinde en Jaco Kaasschieter de hitmusical Grease voor de Nederlandse markt.

Sluiten
Sluiten

Uitvoerend producent

Jaco Kaasschieter

Jaco behaalde zijn bachelor of Art & Economics in 2009 aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht.

Hij was tijdens zijn studie als televisieproducer en redacteur betrokken bij diverse televisieproducties van Holiday on ice en musicalproducties Ciske de rat, Tarzan, Evita en Dirty Dancing.

Jaco was als gedelegeerd producent betrokken bij het televisieprogramma Mooier dan ooit, Ode aan Doe Maar!.

Jaco produceerde Dagboek van een Herdershond, Grease, Jesus Christ Superstar (regie: Ivo van Hove), was eindverantwoordelijk voor de landelijke tournees van Musicals in concert en Best of Broadway en grootschalige openluchtvoorstellingen van Elisabeth en Disney’s Aida. Als uitvoerend producent/ impresario was Jaco verantwoordelijk voor theatertournees van Snelle, Johnny de Mol, Jim Bakkum, het Metropole Orkest, Shirma Rouse, Isa Hoes en Willeke Alberti.

Jaco adviseert en organiseert diverse grootschalige concertproducties, gala’s en (locatie)evenementen in binnen- en buitenland.

Sluiten
Sluiten

Lichtontwerp

Marc Heinz

Theater

In 1993 ontving Marc Heinz de Perspektiefprijs voor zijn lichtontwerpen voor de producties ‘Glenn’ en ‘Verre Vrienden’ door Toneelgroep Amsterdam. In hetzelfde jaar vestigde hij zich als freelance lichtontwerper en ontwierp voor o.a. Toneelgroep Amsterdam, Noord Nederlands Toneel, Stage Entertainment, V&V, Koninklijke Vlaamse Schouwburg (Brussel), Koninklijke  Nederlandse Schouwburg (Antwerpen), Nederlands Toneel Gent, De Appel, Het Nationale Toneel, Oostpool, Het Paleis (Antwerpen), Ro theater, Holland Festival, Wiener Festwoche, Festival Oude Muziek, Opera Ahoy, Het Toneel Speelt en de Nationale Reisopera.

Hij ontwierp o.a. producties in New York (The Met), Beijing, Rotterdam, Tokyo, Antwerpen, St Petersburg, Parijs, Basel, Amsterdam, Edinburg, Keulen, Hannover, Wenen, München, Brussel, Mannheim, Berlijn, Hamburg, Düsseldorf, Utrecht, St. Moritz, Vilnius, Bratislava, Warschau, Zürich, Kopenhagen, Tel Aviv , Porto, Baden Baden, Florence, Bologna, Stockholm, Valencia, Stockholm, Reykjavik en Mumbai.

In 2013, 2015 en 2017 ontwierp hij het lichtontwerp voor de worldtours van Armin van Buuren. In 2015 maakte hij zijn debuut in The Metropolitan Opera in New York met de producties ‘Jolanta’ en ‘Bluebeards Castle’. In September 2016 ontwierp hij het lichtontwerp voor de openingsproductie, ‘Tristan und Isolde,  van het 2016/2017 seizoen ook in The Metropolitan Opera in New York.

In 2013 won Marc Heinz een musical award voor ‘de beste creatieve prestatie in een grote musical‘. In 2017 en 2018 werd hij genomineerd voor een musical award voor ‘Beste scenografie’. In 2010 tekende hij voor een grootschalig lichtontwerp op de World EXPO in Shanghai waar hij in opdracht van WWAA zowel het exterieur als de tentoonstellingsbelichting ontwierp voor het Pools paviljoen. De tentoonstelling won een zilveren medaille voor ‘the most creative presentation’.

Hij werkte met tal van vooraanstaande regisseurs waaronder Pierre Audi, Keith Warner,Guy Cassiers, Ruut Weismann Andreas Kriegenburg, Alize Zandwijk en Mariusz Trelinski.

Hij ontwerpt ook licht voor t.v. producties, cabaret, speciale evenementen, musicals en exposities in verschillende musea.

Marc is lid van ‘United Scenic Artists, USA’ en van ‘The association of lighting designers U.K’.

Sluiten
Sluiten

kostuumontwerp

Arno Bremers

Theater

Arno Bremers is verantwoordelijk voor uiteenlopende kostuum- en decorontwerpen voor zowel toneel- , musicalproducties en opera’s. De afgelopen jaren was hij onder meer verantwoordelijk voor de kostuums van Kinky Boots,  Evita, My Fair Lady, Showponies, Liesbeth List de Musical, Adèle Conny Jasperina – De Grote Drie, Plien en Bianca, Harrie neemt de benen, Harri en de kleintjes, Harrie Baba, Het meisje met het rode haar, Ideale vrouw, A Chorus Line, Doornroosje, She Loves Me, De 3 Biggetjes, Merrily We Roll Along, Good bye Norma Jean, Mas de Kinderen, Wat Zien Ik?!, Heksen, Fame, Het belang van Ernst, Zeg ‘ns AAA, Eline Vere, Piaf, Footloose, Hairspray, Legally Blonde, Shrek, De Jantjes, De Zangeres Zonder Naam, Flashdance, Heerlijk duurt het langst, Grease (in Nederland en Parijs), Wicky de Musical, In de ban van Broadway en de opera’s Legende, Johannes, Mikado en Les Contes des Hoffmann.

Decor

Voor verschillende producties ontwierp Arno naast de kostuums ook het decor, zoals voor Nijntje de musical, De Griezelbus, Look back in Anger, Huis Clos, De Sprookjesboom op reis, Volendam de Musical, Josephine Baker, Lelies, een Perfecte Ganesha en Masterclass. Voor Pietje Bell( 2005) en Op Hoop van Zegen (2009) werd hij genomineerd voor een Musical Award voor Beste Decorontwerp.

Voor zijn ontwerp voor De Fantasten ontving Arno de Perspektief Reisprijs Kostuumontwerp. Daarnaast werd hij genomineerd voor een Musical Award voor de kostuumontwerpen van She Loves Me, Hairspray, Heerlijk duurt het langst, Blind date, De Prom en Mamma Mia. In 2022 won hij deze prijs voor Titanic de musical.

In België ontving hij nominaties voor zijn kostuumontwerpen voor Merrily We Roll Along en het decor- en kostuumontwerp voor Pippi Langkous .

Sluiten
Sluiten

Geluidsontwerp

Jeroen ten Brinke

Theater
Jeroen was verantwoordelijk voor het geluid in o.a. Anatevka, Blood Brothers, Fame, Wilhelmina, Oliver!, Elisabeth, 42nd Street, Rent, Aspects Of Love, Saturday Night Fever, Titanic, 3 Musketiers, Musicals In Ahoy, Nine, Into The Woods, Jesus Christ Superstar, Cabaret, Passion, Beauty and The Beast, Cabaret, André Van Duin, The Wiz, My Fair Lady, Cats, Ciske De Musical, Evita, Sunset Boulevard, Les Misérables, Joseph, High School Musical, All Shook Up, Freek de Jonge, Anne, Hunger Games London, Sky, Anne Frank en 100 Jaar Carré & Circustheater.

 

Film / Televisie/ Events
Hij werkte mee aan World Press Photo Gala, Quality of Life Gala, Ronald McDonald Gala, Musical Award, Koningin Beatrix 25 Jaar, Paul de Leeuw Symphonica In Rosso, Lionel Richie, Diana Ross, New York Fashion Week, Opening Hermitage, Musicals in Concert, Ziggodome, Holland zingt Hazes, Holiday on Ice en Summer Concerts in New York, Olympics 2008, Eurovisie Songfestival (2020 + 2021).

Awards

Hij ontving de Musical Award voor Beste Creatieve Prestatie (2003) en Beste Geluidsontwerp (2010, 2011).

Dutch Live Entertainment Production Awards Favourite Creative Person (2015).

Dutch Live Entertainment Awards Winner Best Sounddesign; Vrienden van Amstel 2023.

 

Sluiten

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte gehouden worden?

Registreer je nu en maak kans op twee vrijkaarten.